Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΩΡΑΙΑΣ ΕΛΕΝΗΣ




Antonio Canova.  (1807). Copenghagen museum

"Ου νέμεσις τοιήδ' αμφί γυναικί Τρώας και εϋκνήμιδας Αχαιούς χρόνον πολύν άλγεα πάσχειν: αινώς αθανάτησι θεής εις ώπα έοικεν"  Χαλάλι, τόσοι παιδαιμοί για μιά τέτοια γυναίκα, στους Τρώες και στους Αχαιούς με τις καλές κνημίδες. Με τις αθάνατες θεές φρικτά μοιάζει στην όψη.





Venus presentando Helena a Paris, de Gavin Hamilton 1782-84 Villa Borghese, Rome.

ΠΑΡΙΣ ΕΛΕΝΗ Jean-Louis DAVID, 1788 ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΟΥΒΡΟΥ





 Ο ΖΕΥΞΗΣ ΔΙΑΛΕΓΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΤΟΥ ΚΡΟΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ  1789. François-André Vincent 



 Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΕΙΘΕΙ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΝΑ ΠΕΣΕΙ ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΗ Angelica Kauffmann 1790  Hermitage de San Petersburgo.




 Η ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ1805  Richard Westall


Ο ΕΚΤΟΡΑΣ ΕΠΙΠΛΉΤΤΕΙ  ΤΟΝ ΠΑΡΗ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΕΝΗ Tischbein

 
ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ ΠΑΡΙΣ Charles Meyner


 
ΚΑΣΤΟΡΑ ΚΑΙ ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ Amable Paul Coutan

 
 
 
 
 
Η ΕΛΕΝΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΗΝ ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ ΜΕΝΕΛΑΟΥ ΠΑΡΗ ΑΠΟ ΤΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΑΣ Fortunino Matania





Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΣΤΟΝ ΠΑΡΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΗΤΤΑ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΜΕΝΕΛΑΟ Angelica Kauffmann afterWilliam Wynne Ryland  1781


Η ΛΗΔΑ  ΜΗΤΕΡΑ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΟΣΚΟΥΡΩΝ  ΚΑΙ Ο ΖΕΥΣ -ΚΥΚΝΟΣ   Moreau Gustave - 1865


 ΛΗΔΑ ΚΑΙ ΚΥΚΝΟΣ  Léonardo da Vinci - Rome


 Leda And The Swan - Cornelis le Mair (1944, Dutch)

ΤΟ ΝΗΠΕΝΘΕΣ ΤΗΣ  ΕΛΕΝΗΣ VOUET Simon 17e siècle Paris ; musée Carnavalet


Ο Όμηρος τη χαρακτηρίζει καλλίκομον (ομορφομαλλούσα), καλλιπάρηον (ομορφοπρόσωπη), λευκώλενον (ασπροχέρα), τανύπεπλον (ομορφοντυμένη) κ.α. αλλά και ριγεδανήν (φρικτή), γιατί προκάλεσε τον αφανισμό πολλών ηρώων

 
 
Η ΕΝΔΟΞΗ ΩΡΑΙΑ ΕΛΕΝΗ Gustave Moreau (1897).

Όταν ήταν ακόμη μικρή, την απήγαγεν ο Θησεύς με την βοήθειαν του Πειρίθου και την έκρυψεν στις Αφίδνες της Αττικής, αναθέτοντας την φροντίδα της στην μητέρα του Αίθρα.
 Κάποτε όμως που ο Θησεύς έλειπε στον Άδη, τα αδέλφια της οι Διόσκουροι την ελευθέρωσαν, αφού κατέλαβαν τις Αφίδνες και η Ελένη επέστρεψε στο Άργος, με την φήμη της πλέον περιζήτητης νύφης σε όλην την Ελλάδα.
Ήταν όμως έγκυος από τον Θησέα και εγέννησε την Ιφιγένεια, την οποία παρέδωσε στην αδελφή της Κλυταιμνήστρα σύζυγο του Αγαμέμνονος,  να την μεγαλώσει





Η ΕΛΕΝΗ Antoine Etex. 1859). ΔΥΤΙΚΗ ΠΤΕΡΥΓΑ ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΟΥΒΡΟΥ

Ωστόσο, ένας άλλος μύθος θέλει τον Μενέλαο να καταπλέει στην Αίγυπτο και να συναντά την πραγματική Ελένη, που του εκμυστηρεύεται ότι η Ελένη για την οποία πολεμούσαν στην Τροία
ήταν ένα ψεύτικο όραμα.  Στον μύθο αυτό αναφέρεται ο ποιητής Στησίχορος στην περίφημη παλινωδία του, η οποία διασώζεται στον Φαίδρο του Πλάτωνα, ο Ευριπίδης στο δράμα του "Ελένη", καθώς και ο  ποιητής Γιώργος Σεφέρης,
στο ποίημα του "Ελένη".
Ο Σεφέρης προτάσσει  στο ποίημά του τρία αποσπάσματα της τραγωδίας του Ευριπίδη, που συνοψίζουν τους δύο μύθους: (του Τευκρου- αδελφού του Αίαντα, που πολεμησαν μαζι στην Τροία- και της Ελένης)
 
Σύμφωνα με μια εκδοχή αυτού του μύθου η Αφροδίτη δεν έδωσε στον Πάρη την πραγματική Ελένη, αλλά ένα ομοίωμά της. Την Ελένη τη μετέφερε ο Ερμής, με εντολή της Ήρας, στην Αίγυπτο, στο παλάτι του βασιλιά Πρωτέα, όπου τη συνάντησε ο Μενέλαος επιστρέφοντας από την Τροία. Την εκδοχή αυτή του μύθου διαπραγματεύεται ο Ευριπίδης στην τραγωδία του Ελένη. Στην τραγωδία συναντάει την Ελένη στην Αίγυπτο και ο Τεύκρος, που περνάει από κει ταξιδεύοντας για την Κύπρο.
 
 
 
ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ




Ο ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΞΑΝΑΚΕΡΔΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΜΟΥΣΕΙΟ  450 Π.Ε. ΒΡΕΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ( Gnathia now Egnazia)  ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΟΥΒΡΟΥ



 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου