Τρίτη, 22 Ιανουαρίου 2013

ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ Ο ΔΙΦΥΗΣ ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ


Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ ΚΑΙ Η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ  ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΤΟΝ ΝΑΟ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ

ΤΟ ΧΡΥΣΕΛΕΦΑΝΤΙΝΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΟΥ ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ

ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ    «Ο  ΠΟΙΩΝ ΗΠΙΑ ΤΑ ΣΚΕΛΗ». Γιατί ουσιαστικό γνώρισμα της υγείας είναι η ευρωστία και η ευκινησία των άκρων.
ΥΓΕΙΑ= ΕΥ ΓΥΙΑ =ΑΚΡΑ
Ο Ομηρος αναφέρει ότι ο Ασκληπιός έζησε λίγο πριν τον Τρωικό πόλεμο, στον οποίο συμμετείχαν οι δύο του υιοί, ιατροί ο ΜΑΧΑΩΝ ΚΑΙ Ο ΠΟΔΑΛΕΙΡΙΟΣ. Επίσης αναφέρεται ότι η λατρεία του Ασκληπιού εισήχθη από την Τρίκκη της Θεσσαλίας.
Οι   θεραπεία των ασθενών γινόταν μέσω των κοιμήσεων, που γινόταν στο  Μνημείο της Θόλου, όπου εμφανιζόταν ό ίδιος, προβαίνων εις την θεραπεία. Μαζί του οι θυγατέρες του ΙΑΣΩ και ΠΑΝΑΚΕΙΑ.
Ως προς την γέννηση του Ασκληπιού και την ονομασία ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ , όταν ο Απολλοφάνης ο Αρκάς ζήτησε χρησμό από την Πυθία έλαβε την εξής απάντηση

«Ω εσέ, ο οποίος προς μεγάλη χαρά όλων των θνητών γεννήθηκες  Ασκληπιέ, και τον οποίο η κόρη του Φλεγύου γέννησε με έρωτα μετ΄εμού συνευρεθείσα, η πολυπόθητη Κορωνίς εις την πετρώδη Επίδαυρο.»  ΠΑΥΣΑΝΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΑ .Ο χρησμός είναι σαφής.
Ο Ασκληπιός έθεσε τον Ερωτα και την  Αρμονία, ως βάσεις της ιατρικής επιστήμης. Η ίαση των ψυχών επιτυγχάνεται δι αυτών , διακηρύσσει ο ιατρός Εριξύμαχος.  «Μεταξύ τούτων εύρε το μέσον έρωτα να εισαγάγη και αρμονίαν ο Ασκληπιός, ο πρόγονος ημών καθώς λέγουν οι ποιητές απ΄δώ, και τοιουτοτρόπως έθεσε τις βάσεις της ημετέρας επιστήμης.» ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ.
Τα συμπτώματα των ασθενειών είναι οι ίδιοι οι Κένταυροι και οι Αμαζόνες, και η πρώτη ενέργεια της «ιητρικής» τέχνης ήταν η οπτική παρατήρηση των, δια της οποίας αναγνωρίζονταν οι ψυχικές ασθένειες, βασική αιτία των σωματικών.
 Από το εξωτερικό του ναού του Ασκληπιού , Κένταυροι και Αμαζόνες οδηγούν τον ικέτη/ασκληπιάδα στην Μέδουσα και την Χίμαιρα εντός του ναού, ο οποίος πρέπει αναπόφευκτα να συναντηθεί με τα τέρατα της ψυχής του, τα «άδηλα νοσήματα» που κυοφορούνται εντός του και τα οποία πρέπει να συνειδητοποιήσει.
Στα τέσσερα άκρα του ναού , στα ακρωτήρια υπήρχαν αγάλματα με τις Νηρηίδες, οι οποίες συμβολικώς υπέβαλλαν την πάσχουσα ψυχή, την ιδέα της καθαρότητας  δια των υδάτων. Η κάθαρση έπρεπε να τελείται και προς τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, τα συνδεόμενα με τα τέσσερα στοιχεία. ΑΝΑΤΟΛΗ/ΠΥΡ, ΔΥΣΗ/ΑΗΡ, ΒΟΡΡΑΣ/ΥΔΩΡ, ΝΟΤΟΣ/ΓΗ.
Στην κορυφή των γωνιών των δύο  τριγώνων τα δύο αγάλματα της Νίκης εφαπτόμενα του ουρανού έβλεπαν το ένα προς την Ανατολή και το άλλο προς την Δύση. Η παρουσία τους προανήγγειλαν την αισιόδοξο ιδέα της τελικής επικράτησης της υγείας.
1.ΤΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ, ήταν η διαχωριστική γραμμή, στο εξωτερικό ήταν ο βέβηλος κόσμος ενώ στο εσωτερικό η ιερά λειτουργία της ίασης των θνητών
2.Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ, του οποίου οι εξωτερικές παραστάσεις εμφάνιζαν τα συμπτώματα των ασθενειών ενώ οι εσωτερικές απέκρυπταν τα αίτια των παθήσεων της ψυχής.
 3. Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ,  όπου προετοίμαζαν την κάθαρση της ψυχής από τα πάθη της. Η    ψυχοσωματική αγνότητα σε όλους τους τομείς της ζωής είναι προυπόθεση υγείας
4.ΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΘΟΛΟΥ/ΑΠΟΛΛΩΝΑ, όπου πραγματοποιείτο η θεραπεία. Μέσα στο ναό υπήρχε και το άγαλμα της Υγείας.  Θεός της ψυχονοητικής υγείας  ο θεός Απόλλωνας ήταν παρών δι΄όλων των Ηλιακών συμβόλων και αστρονομικών παραστάσεων εντός και εκτός της Θόλου.
 
    Στην Επίδαυρο λοιπόν έχουμε την παρουσία των τριών θεών ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ,ΑΠΟΛΛΩΝΑ, ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ, αφού υπάρχουν οι ναοί τους.  Και απομένει η θεά ΑΘΗΝΑ , για να συμπληρωθεί η τετρακτύς των ιητήρων θεών, η οποία παρευρίσκεται στην Επίδαυρο δια του αγάλματος  της.Η σύνδεση της θεάς με τον Ασκληπιό, επιβεβαιώνεται με την στάση του αγάλματος της θεάς και με την ράβδο με τον περιελισσόμενο όφι την οποία κρατά με τον ίδιο τρόπο με τον Ασκληπιό.
     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου